Is Technology value-free? Readings and Answers from John Dewey´s Pragmatism

Authors

  • Livio Mattarollo Universidad Nacional de La Plata / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v15i30.587

Abstract

According to Larry Hickman, the study of technological practices constitutes the basis of and provides the models for John Dewey's philosophical project: the analysis and critique of human experience. From Hickman’s view and considering Dewey’s transactional concept of experience, technology transforms both environment and human beings. Thus, Deweyan perspective allows for understanding technology as an instrument or a tool. Even more, following Hickman any kind of inquiry or deliberation, both at a material or conceptual level, is technological because of its instrumental character.

One of the most pressing questions introduced by such reading is whether technology as an instrument is value-free or value-laden. The main purpose of this article is to analyse the links between technology and values so as to claim that from Dewey’s point of view technology is not a value-free instrument. In order to achieve this goal, the article firstly recovers Dewey’s concept of inquiry and explores different senses in which technology is actually instrumental. Secondly, it analyses Dewey’s thesis about the continuity between means and ends and it claims that the latter cannot be considered as isolated elements whose valuative loan is dissociated. Thirdly, it offers a reading of the different senses of technology as an instrument in light of Dewey’s theory of valuation and experience and it claims that such standpoint allows and promotes a political reflexion about the ends of technology and the values that should guide them.    

Author Biography

Livio Mattarollo, Universidad Nacional de La Plata / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Licenciado, Profesor y Doctor en Filosofía (FaHCE, UNLP, Argentina). Becario del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Miembro del Centro de Investigaciones en Filosofía (IdIHCS, UNLP/CONICET). Docente en la cátedra de Lógica (FPsi, UNLP) y en el Colegio Nacional (UNLP).

Líneas de investigación: Pragmatismo clásico, filosofía del conocimiento, filosofía práctica

Últimas publicaciones:

1- Basic Human Needs as Values: Exploring John Dewey’s Social Philosophy. En Cognitio: Revista de Filosofia, Vol. 19, n° 2, enero de 2019. Pp. 282-295. ISSN: 2316-5278. Disponible en https://revistas.pucsp.br/cognitiofilosofia/article/view/40882

2- Democracia y educación en clave deweyana: dos aspectos de un mismo proceso. En Revista Diálogos Pedagógicos, Vol. XVII, n° 34, noviembre de 2019. Pp. 107-127. ISSN: 1667-2003 versión impresa; ISSN: 2524-9274 versión electrónica. Disponible en http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/prueba/article/view/4647/pdf   

3- Normatividad y deliberación práctica en John Dewey: elementos para una lectura contemporánea [en co-autoría con Federico López]. En Revista Artefactos, Universidad de Salamanca, Vol. 8, No. 2, octubre de 2019. Pp. 103-124. e-ISSN: 1989-3612. Disponible en https://revistas.usal.es/index.php/artefactos/article/view/art201982103124   

4- ¿Tomando seriamente a Dewey? Una revisión crítica del ideal de ciencia bien ordenada de Philip Kitcher. Aceptado en agosto de 2020 para su publicación en Ideas y Valores. Revista Colombiana de Filosofía, n° 181, 2023.

5- La reconstrucción de las continuidades. Aportes de John Dewey al debate sobre el ideal de ciencia libre de valores. Aceptado en septiembre de 2020 para su publicación en Páginas de Filosofía, Universidad Nacional de Comahue, XXI (24), diciembre de 2020.

Published

2022-04-25

How to Cite

Mattarollo, L. (2022). Is Technology value-free? Readings and Answers from John Dewey´s Pragmatism. Valenciana, 15(30), 189–219. https://doi.org/10.15174/rv.v15i30.587