Héctor Libertella, from narration to essay. A poetics of theoretical fiction
DOI:
https://doi.org/10.15174/rv.v0i20.331Abstract
Belonging to the genealogy of Macedonio Fernández, Jorge Luis Borges and José Lezama Lima, the writing of Héctor Libertella is a poetry of rewriting, of the outrageous exhibition that literature is an operation of reading, cutting and appropriation of what has already been written and of the literaturization of that reading. These operations are the Trojan horse with which Libertella disrupts the concepts of realism and the categories of metaphysics proposing a literature of the trace, decentered, that spreads and redirects to a diversity without being reduced to a form with a unique sense. Denounced by Nietzsche as constructions, the language, the subject, the form, the time, the space, are disturbed by the Libertellian writing by means of citations, intertextual and transgeneric maneuvers.References
ANTELO, Raúl, (2010): “Teoría de la caverna. Los restos de un futuro que vuelve”, en El efecto Libertella, Marcelo Damiani (ed.), Rosario, Beatriz Viterbo.
BARTHES, Roland, (1987): El susurro del lenguaje, Barcelona, Paidós,
BARTHES, Roland (2005): La preparación de la novela, Buenos Aires, Siglo XXI Editores Argentina S.A.
BARTHES, Roland (1997): S/Z, Madrid, Siglo XIX,.
BARTHES, Roland (2003): “Texto (teoría del)” en Variaciones sobre la escritura, Buenos Aires, Paidós.
BLANCHOT, Maurice, (1994): El paso (no) más allá. Barcelona: Ediciones Paidós.
BLANCHOT, Maurice (2008): La conversación infinita, Madrid, Arena Libros, 2008.
BORINSKY, Alicia, (1975): “Re-escribir y escribir: Arenas, Menard, Borges, Cervantes, Fray Servando”, Revista Iberoamericana N° 92-3, julio-diciembre.
BURUCÚA, José Emilio, (2003): Historia, arte, cultura. De Aby Warburg a Carlo Ginzburg. Fondo de Cultura Económica: Buenos Aires.
CIPPOLINI, Rafael, (2016) “Libertella: reversiones de éditos y libros inventados”, en Libertella/Lamborghini. La escritura/límite, Silvana López (ed), Buenos Aires: Corregidor,.
COMPAGNON, Antoine, (1979): La seconde main. Ou le travail de la citation, París, Éditions du Seuil.
DERRIDA, Jacques, (1971): De la gramatologia. Buenos Aires: Siglo XIX.
DERRIDA, Jacques La diseminación. (1997): Madrid: Editorial Fundamentos.
DIDI-HUBERMAN, Georges, (2011): Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.
ESTRIN, Laura. (1994):“Libros en pose de combate. Sobre Las sagradas escritura y otros libros de Héctor Libertella” Espacios, FFyL. UBA, N° 14 Agosto.
FERNÁNDEZ, Macedonio, (1987): Relatos. Cuentos, Poemas y Misceláneas. Obras Completas. Buenos Aires: Corregidor, Vol. 7.
FERNÁNDEZ, Macedonio, (2007): Museo de la novela de la Eterna, Buenos Aires, Corregidos,
HEIDEGGER, Martín, (2004): El ser y el tiempo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
JITRIK, Noé, (1993): “Rehabilitación de la parodia”, en La parodia en la literatura latinoamericana, Roberto Ferro (coord), Buenos Aires, ILH, FFyL, UBA,.
JITRIK, Noé, (2000): Los grados de la escritura, Buenos Aires, Manantial.
KRISTEVA, Julia, Semiótica I, (2001Madrid): Fundamento.
LACOUE-LABARTHE, PHILIPPE y JEAN –LUC NANCY, El absoluto literario, (2012): Buenos Aires: Eterna cadencia.
LEZAMA LIMA, José, (1988): Confluencias, La Habana, Editorial Letras Cubanas,.
LIBERTELLA, Héctor, (1968): El camino de los hiperbóreos, Buenos Aires, Paidós.
LIBERTELLA, Héctor (1972): Aventuras de los misticistas, Caracas, Monte Ávila Editores S.A.
LIBERTELLA, Héctor (1985): ¡Cavernícolas!, Buenos Aires, Per Abbat.
LIBERTELLA, Héctor (1990): Ensayos o pruebas sobre una red hermética. Buenos Aires, GEL.
LIBERTELLA, Héctor (1991): Patografeia. Los juegos desviados de la Literatura. Buenos Aires, Grupo Editor Latinoamericano.
LIBERTELLA, Héctor (1998): Memorias de un semidiós, Buenos Aires, Perfil.
LIBERTELLA, Héctor (2000): El árbol de Saussure, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.
LIBERTELLA, Héctor (2003): La Librería Argentina, Alción, Córdoba,
LIBERTELLA, Héctor (2006): La arquitectura del fantasma. Una autobiografía, Buenos Aires, Santiago Arcos.
LIBERTELLA, Héctor (2006): El lugar que no está ahí, Buenos Aires, Losada.
LIBERTELLA, Héctor (2009) : Zettel, Letranómada, Buenos Aires.
LIBERTELLA, Héctor (2008): Nueva escritura en Latinoamérica, Buenos Aires, El andariego.
“Héctor Libertella. Carta desde Nueva York” en Libertella/Lamborghini. La escritura/límite, Silvana López (ed), Buenos Aires: Corregidor, 2016.
LIHN, Enrique, (1976): La orquesta de cristal, Sudamericana, Buenos Aires.
LIHN, Enrique , (1980): El arte de la palabra, Barcelona: Editorial Pomaire.
LITERAL, edición facsimilar, García, Germán [et al.] Buenos Aires, Biblioteca nacional, 2011.
NIETZSCHE, Friedrich, (2011): El anticristo. Maldición sobre el cristianismo. Madrid: Alianza Editorial.
PAZ, Octavio, (1998): El mono gramático, Barcelona: Galaxia Gutemberg.
RIFFATERRE, Michel, (1980): “La Trace de l’intertexte”, en La Pensée, París, 215.
ROSA, Nicolás, (1999): “Veinte años después o “la novela familiar de la crítica literaria”, Políticas de la crítica. Historia de la crítica literaria en la Argentina, Nicolás Rosa (ed.), Buenos Aires, Biblos.
SAID, Edward, (1985): “A meditation on Beginnings”, Beginnings, Intention and Method. Nueva York: Columbia University Press.
SARDUY, Severo, (2011): El barroco y el neobarroco. Buenos Aires, El cuenco de Plata,
WARBURG, Aby, (2010): Atlas Mnemosyne, Martín Warnke (ed), Madrid, Akal.
YURKIEVICH, Saúl, (2002): “La expresión americana o la fabulación autóctona” en Revista Iberoamericana, Volumen LXVIII, Num. 200 .
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who publish in this journal do accept the next conditions:
According to copyright regulations, Valenciana does recognize and respect the authors’ moral right, as well as the right of property, which will be assigned to the journal for its diffusion in open access.
Valenciana does not charge authors for the submission, editorial process or publication in the journal.
All texts published and distributed by Valenciana (without exception) are supported by the license Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), which allows third parties to use the publication as long as they mention the author and the first publication.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive use of his article published in Valenciana (e.g. including it in an institutional repository or in printed/electronic media), as long as it is explicitly clarified that the article was published for the first time in this journal.
For these purposes, authors must sign and send the letter of submission and copyright transfer form in a PDF file to this email address: revistavalenciana@gmail.com
This journal is under a license by Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)).