Aristotelianism and Modern Science in New Spain. The Guanajuatense Jesuit Andrés de Guevara y Basoazábal’s De philosophiae vicissitudinibus

Authors

  • Gabriel González Nares Universidad Panamericana. Escuela de pedagogía.
  • Mónica del Carmen Meza Mejía Universidad Panamericana. Escuela de pedagogía

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v16i32.688

Abstract

The novohispanic jesuit Andrés de Guevara y Basoazábal (1748-1801) wrote the Institutionum elementarium philosophiae, where he offers a desirable curriculum for the mexican youth that may include empirical modern science, virtuous politics and human wisdom. Through a comparative translation from latin, this paper outlines Guevara biographically and, with the translation of some relevant passages, aims to: 1) show the reception of modern science according to the aristotelian elements Guevara has, 2) to show the reception of modern science from the aristotelian elements that Guevara had, and 3) demonstrate that modernity and aristotelian tradition are complementary; and what is to be reformed is decrepit scholastics. It is concluded that through the proemium De vicissitudinibus Guevara shows that the Mexican reception of modernity comes from an aristotelian thought.

Author Biographies

Gabriel González Nares, Universidad Panamericana. Escuela de pedagogía.

Maestro en Filosofía Antigua, México y licenciado en Filosofía por la Universidad Panamericana. Estudia el doctorado en Filosofía en la UNAM. Se desempeña como profesor investigador de tiempo completo en la escuela de pedagogía de la Universidad Panamericana, Campus México. Se interesa por la filosofía de la educación, la metafísica y la dialéctica medievales, y el humanismo novohispano. Ha publicado artículos de investigación en revistas internacionales de filosofía. Es miembro de la Asociación filosófica de México (AFM) y la Asociación latinoamericana de filosofía antigua (ALFA).

Mónica del Carmen Meza Mejía, Universidad Panamericana. Escuela de pedagogía

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Navarra, España. Investigadora Nacional, nivel 1. Profesora-investigadora de la Escuela de Pedagogía de la Universidad Panamericana, campus México. Asociada titular del Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Miembro de la Sociedad Mexicana de Educación Comparada-World Council of Comparative Education Societies (WCCES). Miembro de la Red de Investigadores Educativos de Chihuahua (REDIECH). Ha publicado ensayos, prólogos y reseñas relacionadas con sus líneas de investigación: Pensamiento educativo y Saber y quehacer educativo en espacios formales y no formales.

Published

2023-07-01

How to Cite

González Nares, G., & Meza Mejía, M. del C. (2023). Aristotelianism and Modern Science in New Spain. The Guanajuatense Jesuit Andrés de Guevara y Basoazábal’s De philosophiae vicissitudinibus . Valenciana, 16(32), 7–36. https://doi.org/10.15174/rv.v16i32.688