Artivism with humor en Las miserables de Las Reina Chulas

Authors

  • Nidia Vincent Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v15i30.658

Abstract

This article is an approach to the ideas, construction and humorous resources in Las miserables (2016),   Las Reinas Chulas’ play, in order to recognize cabaret and humor as resources of an artivism that can provoque cultural, political or social changes. This company is an obligatory reference to understand and value contemporary mexican cabaret-theater, which has been characterized, since its origins in the 1980s, by its creative criticism and commitment to feminism and the LGTB+ community. Using the French Revolution as context, the play refers to women's rights, sexual diversity and gender violence. Its timely release in 2016 coincided with the elaboratión of the first Constitution of Mexico City.

Author Biography

Nidia Vincent, Universidad Veracruzana

Doctora en Letras Mexicanas por la UNAM. Profesora de tiempo completo de la Facultad de Letras Españolas de la Universidad Veracruzana; escuela de la que fue directora de 2001 a 2006. Coordinadora de talleres de fomento a la lectura desde 1993. Coordinadora de Publicaciones del Instituto Veracruzano de la Cultura. Profesora invitada en la Universidad de Victoria (Canadá), la Universidad de Poznan (Polonia) y la Universidad de Nantes (Francia). Ha publicado ensayos, prólogos y reseñas relacionadas con sus líneas de investigación: el teatro mexicano contemporáneo, la estética de la risa y la farsa. Candidata al SNI (2019-2021).

Published

2022-05-24

How to Cite

Vincent, N. (2022). Artivism with humor en Las miserables de Las Reina Chulas. Valenciana, 15(30), 253–282. https://doi.org/10.15174/rv.v15i30.658