The Museification of the Work of Art and the City. An Essay on the Figure of the Museum in the Thought of Giorgio Agamben and Guy Debord

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v14i29.622

Abstract

The museum, from the critical perspective of both Guy Debord like of Giorgio Agamben, is indicated as that space where the artwork becomes an object of mere contemplation and a devitalized object, to the extent that it loses its meaning connection with the living world and the space common to all men. In other words, it is designated as a space that ends up "museifying" artworks, that is, devitalizing them and emptying them of meaning, to the extent that they are separated from life. What we will do in the essay is to explore the scope and meaning of this critique of the museum as a separate sphere that maintains the abyss between art and life. As well as analyzing the way in which this rejection of the museum will transform, in the mid-nineties, into a perspective of radical criticism of museification that, in Agamben's opinion, is one of the trends that characterizes and defines the societies of consummate show and that concerns the city before that nothing.

Author Biography

Cuauhtémoc Nattahí Hernández Martínez, Universidad de Guanajuato

Profesor y doctor en Filosofía; fue docente en la Universidad Autónoma de Querétaro, en la Universidad del Valle de México-Campus Querétaro, en la Universidad Anáhuac y en la Universidad Iberoamericana de León; actualmente se desempeña como profesor e investigador del Departamento de Filosofía de la Universidad de Guanajuato y es miembro del Sistema Nacional de Investigadores, nivel II. De agosto del 2017 a diciembre de 2021, fue coordinador de la Maestría en filosofía de la Universidad de Guanajuato. Es autor de los libros El dispositivo sexo-género (Cátedra José Revueltas/ Universidad de Guanajuato, 2017) y Foucault (Universidad de Guanajuato, 2019); así como de varios artículos y capítulos sobre el pensamiento de Michel Foucault y Giorgio Agamben, sobre la biopolítica y la narcoviolencia en México, sobre la deuda en el contexto del neoliberalismo y la gestión neoliberal del territorio. Coordinó el dossier Biopolítica, segurización y gubernamentalidad en la gestión de territorios y espacios para el vol. VII, núm. 2, de la Revista REMAP (Revista Mexicana de Análisis Político y Administración Pública). Participa en varios Proyectos de investigación y es integrante de GIDA (Grupo de investigación sobre Agamben y Debord). Sus investigaciones actuales están relacionadas con el giro espacial en la filosofía contemporánea.

Published

2021-11-28

How to Cite

Hernández Martínez, C. N. (2021). The Museification of the Work of Art and the City. An Essay on the Figure of the Museum in the Thought of Giorgio Agamben and Guy Debord. Valenciana, 14(29), 315–346. https://doi.org/10.15174/rv.v14i29.622