“La tona” e “Hículi Hualula” como dos visiones antitéticas sobre lo indígena en El diosero, de Francisco Rojas González
DOI:
https://doi.org/10.15174/rv.v0i23.387Abstract
In this paper, we analyze two tales from the important but little studied book El diosero (1952), by Francisco Rojas González, as two antithetical positions on the indigenous. "La tona" and "Hícula Hualula" are part of a context where the debate about Mexicanness was in vogue in the literary institution as well as in the anthropological one. Anthropologist by profession, Rojas González appears as a figure who, through one of his narrations, would problematize the discipline to which he belongs. The author's position on indigenous knowledge would set a precedent for later Mexican indigenist literature and for the Latin American thought that would put in doubt the superiority of West's knowledge.
References
Clifford, James, 1995, Dilemas de la cultura. Antropología, literatura y arte en la perspectiva posmoderna. Carlos Reynoso (trad.), Editorial Gedisa, Barcelona, 429 pp.
Fábregas Puig, Andrés, 1998, “Introducción” en Ensayos indigenistas, Ciudad de México, El Colegio de Jalisco; CIESAS-México, Ciudad de México, pp. 9-17.
Gardner, Nathanial, 2015, “El subalterno excepcional: testimonio latinoamericano y representación”, en Kamchatka, Revista de análisis cultural, núm 6, Valencia, pp. 305-322.
González Echevarría, Roberto, 2011, Mito y archivo. Una teoría de la narrativa latinoamericana. Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México, 291 pp.
Korsbaek, Leif, & Sámano-Rentería, Miguel Ángel, 2007, “El indigenismo en México, antecedentes y actualidad” en Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, núm 3, vol. 1, Sinaloa, pp. 195-224.
Lienhard, Martin, 2003, La voz y su huella, Ediciones Casa Juan Pablos, UNICACH (Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas), Ciudad de México, 414 pp.
Medina Hernández, Andrés, 2007, “La línea difusa: etnografía y literatura en la antropología mexicana” en Entre yoris y guarijíos. Crónicas sobre el quehacer antropológico, UNAM, Instituto de investigaciones antropológicas, Ciudad de México, pp. 23-51
Rodríguez-Luis, Julio, 1990, “El indigenismo como proyecto literario: revaloración y nuevas perspectivas”, en Hispanoamérica, núm. 55, Estados Unidos, pp. 41-50.
Rojas González, Francisco, 2006, El diosero y todos los cuentos, Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México, 440 p.
_____________________. 2006, “Por la ruta del cuento mexicano” en El diosero y todos los cuentos, Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México, pp. 423-440.
Sommers, Joseph, 1963, “La génesis literaria en Francisco Rojas González” en Revista Iberoamericana, núm. 56, vol. 29, Pittsburgh, pp. 299-309.
____________________. “El ciclo de Chiapas: nueva corriente literaria” en Cuadernos americanos, núm 2, vol. 133, Ciudad de México, pp. 246-261.
Tarica, Estelle, 2002, “In the land of broken jugs: Francisco Rojas González and mexican indigenismo at mid twentieth century” en Latin American Literary Review, núm. 59, vol. 30, Estados Unidos, pp. 100-121.
Urdapilleta Muñoz, Marco, & Núñez Villavicencio, Herminio, 2014, “Civilización y barbarie. Ideas acerca de la identidad latinoamericana” en La colmena, núm. 82, vol, Toluca, pp. 31-40.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who publish in this journal do accept the next conditions:
According to copyright regulations, Valenciana does recognize and respect the authors’ moral right, as well as the right of property, which will be assigned to the journal for its diffusion in open access.
Valenciana does not charge authors for the submission, editorial process or publication in the journal.
All texts published and distributed by Valenciana (without exception) are supported by the license Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), which allows third parties to use the publication as long as they mention the author and the first publication.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive use of his article published in Valenciana (e.g. including it in an institutional repository or in printed/electronic media), as long as it is explicitly clarified that the article was published for the first time in this journal.
For these purposes, authors must sign and send the letter of submission and copyright transfer form in a PDF file to this email address: revistavalenciana@gmail.com
This journal is under a license by Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)).