Manipulation, Censorship and Author’s Image in the New Edition of Alejandra Pizarnik’s Journals
DOI:
https://doi.org/10.15174/rv.v0i20.315Abstract
The comparison among the 2013 new enlarged edition of Alejandra Pizarnik’s Diarios, the first 2003 edition, and the Pizarnik Papers kept at the Princeton Library discloses, on the one hand, the manipulations practiced by the editor Ana Becciú on the originals when editing the first edition, as well as the things she excluded in the case of the second one. On the other hand, Pizarnik’s self censorship is revealed in the fragments she rewrote of the Paris journals and published while she was still alive. As a consequence, we can find different author’s figures and Pizarnik’s oeuvre confirms itself as a constantly changing object.References
Amícola, José (2008). Autobiografía como autofiguración. Estrategias discursivas del Yo y cuestiones de género, Rosario: Beatriz Viterbo.
Barnes, Djuna (1961) Nightwood. New York: New Directions. [El bosque de la noche. Trad. Enrique Pezzoni. Caracas: Monte Ávila, 1969]
Blanchot, Maurice (1992). El libro que vendrá. Caracas: Monte Ávila. Trad. Pierre de Place. (2ª edic.)
Bordelois, Ivonne (1998) Correspondencia Pizarnik. Buenos Aires: Seix Barral.
Calafell Sala, Núria (2011) “Los Diarios de Alejandra Pizarnik. Una escritura en el umbral” Castilla. Estudios de Literatura, 2 : 55-71
Catelli, Nora (2002). “Invitados al palacio de las citas – Los diarios inéditos” en. Clarín Cultura y Nación. Buenos Aires, sábado 14 de septiembre, pág. 5.
—. (2007) En la era de la intimidad: seguido de El espacio autobiográfico. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
—. (2013) “Los Diarios: estrategias de lectura”, en, Chatellus, Adelaïde de y Milagros Ezquerro (ed). Alejandra Pizarnik: el lugar donde todo sucede. Coloquio Internacional Pizarnik de la Sorbonne. París: L’Harmattan, 141-150.
Deleuze, Gilles y Félix Guattari. [1980] (1988) Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Barcelona: Pre-textos.
Di Ció, Mariana (2014) Une calligraphie des ombres. Les manuscrits d’Alejandra Piarnik. París : Col Manuscrits modernes, L’Harmattan
Ferrari, Patricio (2015) “Auto-censura en los diarios parisinos de Alejandra Pizarnik: ‘Diario 1960-1961’ y ‘Les Tiroirs de l’hiver’” Illusion and Materiality of Literary Archives (Presentado en el Coloquio Internacional sobre la Ilusión y Materialidad de los Archivos Literarios - Los Andes. Bogotá, Mayo 7-8, 2014. Fecha de publicación estimada: 2017).
Foucault, Michel (1984) “Qué es un autor” en: Conjetural. nº 4, agosto, 87-11
Giordano, Alberto (2006). “Digresiones sobre los diarios de escritores (Charles du Bos, entre Alejandra Pizarnik y Julio Ramón Ribeyro)”, en Una posibilidad de vida. Escrituras íntimas. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 137-150.
Gramuglio, María Teresa (1992). “La construcción de la imagen”. Tizón, Hector, Rodolfo Rabanal y María Teresa Gramuglio. La escritura argentina. Santa Fe: Ediciones Universidad Nacional del Litoral, 37- 64.
Graziano, Frank ed. (1987) Alejandra Pizarnik. A Profile. Colorado, Logbridge Rhodes.
—. (1996) Semblanza. México, Fondo de Cultura Económica.
Leibson, Leonardo (2015) “La metáfora exacta. Alejandra Pizarnik, la poesía, el humor, la muerte”. Psicoanálisis y el hospital, año 24, n° 48. Noviembre: 8-12
Mackintosh, Fiona J. (2010) “Self-Censorship and New Voices in Pizarnik’s Unpublished Manuscripts”, en Bulletin of Spanish Studies, Volume LXXXVII, nº 4: 509-535.
Nuño, Ana (2004) “Esperando a Alejandra – Diarios” en. La Vanguardia Digital. Disponible en: http://www.lavanguardia.es/web/20031231/51149330710.html. Último ingreso: 06/01/2003. Parcialmente reproducido en: Ámbito financiero. Buenos Aires, miércoles 7 de enero: 3 y en su totalidad en el artículo “Esperando a Alejandra” http://escritorasunidas.blogspot.com.ar/2012/09/esperando-alejandra-articulo-de-ana-nuno.html (Último ingreso: 10/9/ 2014)
Piña, Cristina (1991) Alejandra Pizarnik. Una biografía. Buenos Aires, Planeta, Colección Mujeres argentinas. [2º edición: 1999, Buenos Aires: Corregidor]
—. (2007) “Poder, escritura y edición. Algunas reflexiones acerca de la Poesía completa, la Prosa completa y los Diarios de Alejandra Pizarnik” en Páginas de guarda. Revista de lenguaje, edición y cultura escrita. Nº 3, otoño, Argentina: 61-77
—. (2012) Límites, diálogos, confrontaciones. Leer a Alejandra Pizarnik. Buenos Aires: Corregidor.
—. (2013) “La profanación e inversión del proyecto narrativo” en, Chatellus, Adelaïde de y Milagros Ezquerro (ed). Alejandra Pizarnik: el lugar donde todo sucede. Coloquio Internacional Pizarnik de la Sorbonne. París: L’Harmattan. 175-186
Pizarnik, Alejandra. (1960-1961) “Diario” en Mito, Directores Jorge Gaitán Durán y Hernando Valencia Goelkel, nsº 39-40, Bogotá (nov.-dic. 1961 y en.-feb.1962):110-115.
—. (1962) “Fragmentos de un Diario”, en Poesía=Poesía, Director Roberto Juarroz. Buenos Aires, nº 11-12-13 (diciembre): 5.
—. (1962): “Les Tiroirs de l’hiver”, en La Nouvelle Revue Française, Rédacteurs en chef Jean Paulhan et Marcel Arland, nº 113, Paris (1er mai): 943-947.
—. (1968) Extracción de la piedra de locura. Buenos Aires: Sudamericana.
—. (2000) Poesía completa. (1955-1972). Edición a cargo de Ana Becciú. Barcelona, Lumen.
—. (2002) Prosa completa. Edición a cargo de Ana Becciú – Prólogo de Ana Nuño. Barcelona: Lumen.
—. (2003) Diarios. Edición e introducción a cargo de Ana Becciú. Barcelona: Lumen.
—. (2010) Journaux 1959-1971. Edición realizada y presentada por Silvia Baron Supervielle. Traducción: Anne Picard. París: José Corti
—. (2013) Diarios. Nueva edición a cargo de Ana Becciú Barcelona: Lumen.
Premat, Julio (2009) Héroes sin atributos. Figuras de autor en la literatura argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Rocco, Federica (2012) “Los Diarios de Alejandra Pizarnik. Del desdoblameinto a la multiplicación del sujeto” Arturo Donati, Emanuele Leonardi, Giovanna Minardi, Assunta Polizzi. En la otra orilla de la noche. En torno a la obra de Alejandra Pizanrik. Roma: ARACNE Editrice. 137-152
Tabarovsky, Damián (2011) “Contra el mainstream literario” Replicante. México, noviembre. http://revistareplicante.com/ Último ingreso: 10/06/2015.
Venti, Patricia (2004). “Los diarios de Alejandra Pizarnik: censura y traición” en. Espéculo Nº 26 (UCM) Disponible en http://www.ucm.es/info/especulo/numero 26/diariosp.html. Último ingreso 10/9/ 2014.
—. (2008) “La escritura invisible. Diarios” El discurso autobiográfico en Alejandra Pizarnik. Barcelona: Anthropos Editorial. 37-60
Vrech, Carolina. “La escritura fragmentaria en los Diarios” en, Chatellus, Adelaïde de y Milagros Ezquerro (ed). Alejandra Pizarnik: el lugar donde todo sucede. Coloquio Internacional Pizarnik de la Sorbonne. París: L’Harmattan, 151-163.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who publish in this journal do accept the next conditions:
According to copyright regulations, Valenciana does recognize and respect the authors’ moral right, as well as the right of property, which will be assigned to the journal for its diffusion in open access.
Valenciana does not charge authors for the submission, editorial process or publication in the journal.
All texts published and distributed by Valenciana (without exception) are supported by the license Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), which allows third parties to use the publication as long as they mention the author and the first publication.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive use of his article published in Valenciana (e.g. including it in an institutional repository or in printed/electronic media), as long as it is explicitly clarified that the article was published for the first time in this journal.
For these purposes, authors must sign and send the letter of submission and copyright transfer form in a PDF file to this email address: revistavalenciana@gmail.com
This journal is under a license by Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)).