Displaced Landscapes, Multiple Narratives, and Myth as Possibility.Two proposals by Naomi Rincón Gallardo

Displaced Landscapes, Multiple Narratives, and Myth as Possibility.Two proposals by Naomi Rincón Gallardo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v17i34.785

Abstract

Abstract: Naomi Rincón Gallardo (North Carolina, 1979) produ-ced A Trilogy of the Caves, a cycle of music videos and performances composed of The Formaldehyde Trip (2017), Heavy Blood (2018) and Opossum Resilience (2019). Based on research carried out between Zacatecas and Oaxaca, Rincón Gallardo proposes a form of fictio-nal narration dedicated to presenting non-normative subjectivities and stories framed in socio-environmental disputes. In the context of dispossession, violence, and neo-extractivism that frame mining, this interdisciplinary artist imagines an alternative from myth and storytelling to think and write a series of counterhistories, by specu-lating on an idea of the future that has been denied. This paper con-trasts different landscape references, from Francisco Goitia’s revolu-tionary scenes to parallel aesthetics research dedicated to mining, to emphasize Rincón Gallardo’s strategies.Keywords: Landscape, Dispossession, Mining, Interdisciplinary, Vi-deo, Performance, Feminisms.

Author Biography

Natalia De la Rosa, UNAM

Historiadora del arte y curadora. Obtuvo su doctorado en Historia del Arte por la Universidad Nacional Autónoma de México. Sus intereses cubren el arte moderno y contemporáneo en México, el muralismo, el arte público y sus actualizaciones críticas. Su trabajo establece un análisis en torno a las relaciones entre arte, política y economía, y sus acercamientos repiensan redes existentes entre artistas, ediciones, instituciones culturales y conceptos en el hemisferio, con el fin de destacar narrativas locales y alternas. Curadora de la colección del Museo de Arte Moderno entre 2014 y 2016 y Posdoctorante Asociada en la Duke University (2016-2018). De la Rosa recibió el premio Cátedra William Bullock (2017) en su primera edición con el proyecto “Museo Comunitario y Club de Lectura de Sierra Hermosa” donde colabora. Sus últimas investigaciones fueron publicadas por Bibliographica (Revista del Instituto de Investigaciones Bibliográficas-UNAM) y Afterall Journal. Profesora invitada en el programa de historia del arte en la ENES-Morelia (2019), la Cátedra Inés Amor (UNAM) en Gestión Cultural (2022) y en la Pontificia Universidad Católica del Perú (2022). Sus últimas curadurías fueron Nostalgia de izquierda. Fisuras a un Loop político estético (Saenger Galería, 2023) y Fuerza del desierto. The Community Museum and Reading Club (Human Resources, 2023). Becaria posdoctoral por la Coordinación de Humanidades (UNAM) para una residencia de investigación en el Instituto de Investigaciones Filológicas (2020-2022). Co-fundadora y colaboradora de Los Yacusis. Grupo de Estudios Sub-Críticos y del seminario Despatriarcalizar el archivo. Autora del libro David Siqueiros en el Hospital de la Raza (México: IMSS, Trilce ediciones, 2022)

Published

2024-07-01

How to Cite

De la Rosa, N. (2024). Displaced Landscapes, Multiple Narratives, and Myth as Possibility.Two proposals by Naomi Rincón Gallardo: Displaced Landscapes, Multiple Narratives, and Myth as Possibility.Two proposals by Naomi Rincón Gallardo. Valenciana, 17(34), 303–328. https://doi.org/10.15174/rv.v17i34.785