Symbolic reading of certain adaptations of the myth: from Orfeu da Conceiçao a Orfeu Negro

Authors

  • Arturo Morales Campos Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo
  • Rodrigo Pardo Fernández Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v14i29.559

Abstract

It is common to understand adaptation as a simple translation. However, social-historic circumstances could be highly determining and significant within that “translation”. In other words, some social conditions in wich the new text emerges can be integrated and give it a somewhat different meaning: either transcribing or criticizing these circumstances.

            This paper deals with the film Orfeu Negro (1959), by Marcel Camus, with the objective of analyzing certain textual elements: signs, simbols, myths, etc., common in the context that this text emerges. These elements give it specificity and, in addition, a series of ideological references, that, to a large extent, oppose the traditional perception of the term ‘adaptation’.

Author Biographies

Arturo Morales Campos, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Profesor de la Facultad de Letras en la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Sus líneas de investigación son: semiótica general y semiótica cognitiva. Sus últimas publicaciones son: “Modelos cognitivos y globalización en el filme La llegada” Acta Universitaria, núm. 30, 2020, pp. 1-16; “Prototipos mexicanos y el conflicto migratorio en el filme Coco, de Walt Disney, Sincronía, núm. 79, 2021, pp. 475-498; “La reducción humana por el transhumanismo y el cerebrocentrismo. Una postura semiótica”, Revista Chilena de Semiótica, núm. 15, 2021, pp. 122-137.

Rodrigo Pardo Fernández, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Profesor de la Facultad de Letras en la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Sus líneas de investigación son: Hermanéutica y literatura comparada. Dentro de sus últimas publicaciones se encuentran: “La replicante de Rosa Montero: la naturaleza del cuerpo artificial” Revista de Estudios de Género, La Ventana, núm. 6, 2020, pp. 398-402; “Ficciones de la violencia de Imanol Caneyada”, Revista En-Claves del Pensamiento, núm. 28, 2020, pp. 140-158; “La cotidianidad en los cuentos de Mendoza Hernández: experiencia estética e ironía”, Arte, individuo y sociedad, núm. 32, 2020, pp. 519-533.

Published

2021-11-24

How to Cite

Morales Campos, A., & Pardo Fernández, R. (2021). Symbolic reading of certain adaptations of the myth: from Orfeu da Conceiçao a Orfeu Negro. Valenciana, 14(29), 57–80. https://doi.org/10.15174/rv.v14i29.559