Territories and nature through the archive’s transmutation

Authors

  • Betina Keizman Universidad Alberto Hurtado

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v0i24.473

Abstract

Considering two of the writer and visual artist Verónica Gerber’s oeuvres (Otro día... poemas sintéticos and the project Máquina distópica), this essay investigates modes of rewriting territory and nature through operations of copying, deformation as well as deviation of documental and artistical archives. Together with the rewriting of oeuvres from Juan José Tablada and Amparo Dávila as well as assumptions of Manuel Felguérez ́s work and different tenor of documents, Gerber complexifies categories of territories, ecosystems and nature down the light of the effects of the old distinction between natural history and human history collapse. Far away from a melancholically practice of the archive, this proposal reinstalls a ludic register, as well as it relocates the artistic practice as a destabilization process of formats and constituted definitions.

Author Biography

Betina Keizman, Universidad Alberto Hurtado

Universidad Albertto Hurtado. Académica

äreas de trabajo:

  • Teoría literaria.
  • Literatura mexicana y rioplatense. Literatura latinoamericana.
  • Intermedialidad: Literatura y Visualidad.

Ultimas publicaciones:

  • “Complejidad, afectos y detención (una lectura de Lina Meruane, Roque Larraqy y Sebastián Gordin)”. Rastros y gestos de las emociones. Desbordes disciplinarios. Santiago de Chile: Editorial Cuarto propio, 2018: 247-270.
  • “Las puertas abiertas: continuidad, obsolescencia y potencialidad en la literatura y el arte recientes”. Estudios Filológicos, [S.l.], n. 62, p. 111-127, jan. 2019. ISSN 0717-6171. Disponible en: <http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/4172>. Fecha de acceso: 11 mar. 2019
  • “Mujeres que no van al cine”. Revista Iberoamericana n 264. Julio-septiembre 2018. Vol. LXXXIV, University of Pittsburgh . 671-693
  •  “Experiencia literaria y disolución del sujeto en la narrativa contemporánea latinoamericana”, Estudios Avanzados, 28, enero 2018: 6-16

References

Andermann, Jens, 2018, Tierras en Trance: Arte y naturaleza después del paisaje, Santiago de Chile, Metales pesados, 464 pp.

Ballesteros, Ricardo de la Fuente, 2009, "En Torno Al Orientalismo De Tablada: El Haiku", Literatura Mexicana XX.1, 57-77 pp.

Bourriaud, Nicolas, 2009, Formes de vie. L’art moderne et l’invention de soi, France, Denoel, 169 pp.

Chakrabarty, Dipesh, 2009, Clima e historia: cuatro tesis, en Pasajes: revista de pensamiento contemporáneo 31, 51-69 pp.

Felguérez, Manuel y Sasson, Mayer, 1983, La máquina estética, México, Universidad Autónoma de México, 133 pp.

Goldsmith, Kenneth, 2015, Escritura no-creativa. Gestionando el lenguaje en la era digital, Buenos Aires, Caja Negra, 336 pp.

Groys, Borys, 2014, Volverse público.Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea, Buenos Aires, Caja Negra, 208 pp.

Latour, Bruno, 2007, Nunca fuimos modernos. ensayo de antropología simétrica, Buenos Aires, Siglo XXI, 221 pp.

Stiegler, Bernard, 2002, La técnica y el tiempo. Tomo I: El pecado de Epimeteo, Hondarribia (Gipuzkoa), Hiru, 412 pp.

Tablada, Juan José, 2008, Edición facsimilar, con introducción de Rodolfo Mata, Un día... poemas sintéticos, México, Conaculta, 106 pp.

Published

2019-07-27

How to Cite

Keizman, B. (2019). Territories and nature through the archive’s transmutation. Valenciana, (24), 229–246. https://doi.org/10.15174/rv.v0i24.473