“Cultural geographies” of the Litoral in the 60s. Chronicle, poetry and cinema

Authors

  • Julia Miranda Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v0i24.464

Abstract

In 1966, Rodolfo Walsh travels to the Litoral and writes a series of notes for the magazine  Panorama. Fernando Birri performs his documentary Tire die in Santa Fe, in 1960. According to some data, Juan L. Ortiz was supposed to write El Gualeguay during the 60s. In this literary and visual discourse, narratives and images are set up, not only from the present of their realization, but also from the past, and to a large extent, of what will become in the argentinian Litoral, from the record of an unequal modernity. This is why we ask ourselves: Which tensions are related between the unequal modernity and the different forms of exclusion? In which way these narratives, documentary, poetic and journalistic, form an archive where the aesthetic and the political are related? These are some of the starting points for exploring and relating a visuality and narrative of the region, following the discursive regimes of the 60s archive and from the perspective of the cultural geography.

Author Biography

Julia Miranda, Universidad Nacional de Rosario

Prof. Titular Análisis del Texto, Escuela de Letras, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario.

Miembro de la Comisión Académica y docente de la Maestría en Estudios Cultruales - Cesntro de Estudios Interdisciplinarios - Universidad Nacional de Rosario 

References

Birri, Fernando (1962:) Manifiesto de Santa Fe. Disponible en

https://comunicacionymedios.files.wordpress.com/2007/09/birri-pionero-yperegrino.pdf

Borges, Jorge Luis (1981): “El escritor argentino y la tradición” en Discusión, EMECÉ, Buenos Aires. Páginas: 267-274.

Delgado, Sergio (2004): “El río interior”. Estudio preliminar a El Gualeguay de Juan L. Ortiz. Beatriz Viterbo Editora, Rosario. Páginas 7-48.

Grossberg, Lawrence (2016): “Los estudios culturales como contextualismo radical”. En Intervenciones en Estudios Culturales, N°3. Páginas 33-44. Disponible en: https://intervencioneseecc.files.wordpress.com/2017/01/n3_art02_grossberg.pdf

Huyssen, Andreas (2010): “Geografías del modernismo” en Modernismo después de la posmodernidad. Gedisa, Barcelona. Páginas 23-46.

Ortiz, Juan L. (2004): El Gualeguay. Estudio y notas de Sergio Delgado, Beatriz Viterbo Editora, Rosario. 286 páginas.

Prieto, Adolfo (1968): Literatura y subdesarrollo. Rosario, Editorial Biblioteca Popular C. C. Vigil. Rosario. 192 páginas.

Rama, Ángel (1982): “Primera parte” a Transculturación narrativa en América Latina, Buenos Aires, Siglo XXI. Páginas 11-118.

Walsh, Rodolfo (2016): “Crónicas”. En Roberto Arlt y Rodolfo Walsh El país del río. Aguafuertes y crónicas. Edición, introducción y cronologías Cristina Iglesia. Bibliografías y notas Montserrat Borgatello. Páginas 105-219.

Zusman, Perla y Haesbaert, Rogério (2011): “Introducción” a Geografías culturales. Aproximaciones, intersecciones y desafíos. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras. Colección: Libros de Filo UBA. Buenos Aires. Páginas 5-18.

Imágenes:

Fotografía del río Paraná, Rosario, de Fernando Tabares.

Fotograma de “Tire dié” de Fernando Birri, disponible en https://plataformacinesud.wordpress.com/catalogo/

Fotografía digital de la fotografía de Pablo Alonso publicada en Walsh, Rodolfo (2016) “Crónicas”. En Roberto Arlt y Rodolfo Walsh El país del río. Aguafuertes y crónicas. Edición, introducción y cronologías Cristina Iglesia. Bibliografías y notas Montserrat Borgatello. Páginas 105-219.

Published

2019-07-27

How to Cite

Miranda, J. (2019). “Cultural geographies” of the Litoral in the 60s. Chronicle, poetry and cinema. Valenciana, (24), 209–228. https://doi.org/10.15174/rv.v0i24.464