Alfonso Reyes and the early reception of avant-garde literature in Hispanic America
DOI:
https://doi.org/10.15174/rv.v0i24.429Abstract
This paper aims to examine the early reception of the historical avant-gardes in Hispanic American literature. Having in mind the outbreak of Mexican Revolution and the First World War, both futurism and cubism are in relation with a response to the daily praxis of military propaganda, and these manifestos can be found in other Reyes texts from 1913 and 1924 when he lived in auto-imposed exile in Madrid. Finally, I will discuss Reyes’ early avant-garde in relation to Borges and Huidobro.
References
Apollinaire, Guillaume, 2006, Obras esenciales I, edición bilingüe, Rubén Silva Pretel (trad.), Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima.
Araquistáin, Luis, 1917, “Orígenes y proceso de la Huelga general”, en España, año III, n. 133 (25/10), p. 3. Disponible en Hemeroteca de la Biblioteca Nacional de España: http://hemerotecadigital.bne.es/ [consultado el 3 de marzo de 2018].
Aullón de Haro, Pedro, 2016, Idea de la literatura y teoría de los géneros literarios, Universidad de Salamanca,
Benjamín, W., 2003, La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica
Andrés E.Weikert (trad.) , Itaca, México.
Borges, “Alfonso Reyes, Reloj de sol”, en Discreta efusión. Jorge Luis Borges y Alfonso Reyes. Epistolario (1923-1959) y crónica de una amistad, Carlos García (ed.), Bonilla Artigas-El Colegio de México, México, 2010, pp. 67-69.
Bürger, Peter. 2009, Teoría de la vanguardia, Tomás Bartoletti (trad.), Kas Cuarenta, Buenos Aires.
Colombi, Beatriz, 2004, Viaje intelectual. Migraciones y desplazamientos en América Latina (1880-1915), Beatriz Viterbo, Rosario.
Díaz Sánchez, Julián, 1998, La “oficialización” de la vanguardia artística en la postguerra. (El informalismo en la crítica de arte y los grandes relatos), tesis doctoral, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca.
García García, Isabel, 2004, Orígenes de las vanguardias artísticas en Madrid (1909-1922), Fundación Provincial de Artes Plásticas Rafael Botí, Córdoba.
Garciadiego, Javier, 2010, “Los exiliados por la Revolución mexicana”, en Revolución y exilio en la historia de México: del amor de un historiador a su patria adoptiva: homenaje a Friedrich Katz, Javier Garciadiego y Emilio Kouri (eds.), El Colegio de México- Era-The University of Chicago, Centro Katz de Estudios Mexicanos, México, pp. 539-565.
González Casanova, Manuel, 2003, El cine que vio Fósforo: Alfonso Reyes y Martín Luis Guzmán, FCE, México.
Himelblau, J., 1968, “La metáfora en la prosa de Alfonso Reyes”, en Hispanic Review, vol., 36, n. 1., en. 1968, pp. 44-53.
Huidobro, Vicente, 2003, “La littérature de la langue espagnole d’aujourd’hui. Lettre ouverte à Paul Dermée”, en Obra poética, ed. de Cedomil Goic, Archivos, ALLCA XX, Université Paris X, Madrid, pp. 1299-1300.
Ibieta, Gabriela, 1981, “Alfonso Reyes como precursor de las vanguardias en Hispanamérica”, en Chasqui; Revista de Literatura Latinoamericana, vol. 10, núm. 2/3 (febrero-mayo), pp. 47-53.
Krauze, Enrique, 1985, Caudillos culturales de la Revolución mexicana, SEP-Siglo XXI, México.
Lara, Juan Jacobo (ed.), 1983, Pedro Henríquez Ureña y Alfonso Reyes. Epistolario íntimo (1906-1946), segundo tomo y tercer tomo, Universidad Nacional Pedro Henríquez Ureña, Santo Domingo.
Marinetti, Filippo Tommaso, 1973, “À bas le Tango et Parsifal!”, en Futurisme. Manifestes. Documents. Proclamations, Giovanni Lista (ed), L’Age D’Homme, Lausana, pp. 351-353.
________________________, 2009, “Geometrical and mechanical splendor and the numerical sensibility” [18 de marzo de 1914], Futurism. An Anthology, Lawrence Rainey, Christine Poggi y Laura Wittman (eds), New Haven-Londres, Yale University Press.
Millares, Selena, 2013, “Introducción”, Prosas hispánicas de vanguardia. Antología, Cátedra, Madrid.
Nervo, Amado, [1909], 1988, “Nueva escuela literaria”, en Manifiestos, proclamas y polémicas de la vanguardia literaria hispanoamericana, Nelson Osorio (ed.), Biblioteca Ayacucho, Caracas, pp. 8-10.
Ortega y Gasset, José, 1983, La deshumanización del arte, en Obras completas III, Revista de Occidente, Madrid.
Patout, Paulette, 2009, Alfonso Reyes y Francia, Isabel Vericat (trad.), El Colegio de México-Gobierno del Estado de Nuevo León, México.
Perea, Héctor, 1988, La caricia de las formas: Alfonso Reyes y el cine. UAM, México.
Pineda Buitrago, Sebastián, 2015, El exilio creador: la obra literaria de Alfonso Reyes
en Madrid (1914-1924), tesis doctoral, El Colegio de México, México.
_____________________, 2015ª, “Pensar con imágenes: análisis de “Huelga (ensayo en miniatura)”, de Alfonso Reyes”, en Portal de la Capilla Alfonsina de la Universidad Autónoma de Nuevo León (16 de julio). Disponible en: http://capillaalfonsina.uanl.mx/pensar-con-imagenes-analisis-de-huelga-ensayo-en-miniatura-de-alfonso-reyes/[Consultado el 8 de octubre de 2018].
Ramírez Rancaño, 2002, La reacción mexicana y su exilio durante la Revolución de 1910, UNAM, México.
Reyes, Alfonso, 1955, Cartones de Madrid [1917], Obras completas II, FCE, México.
____________, 1955. “Huelga (ensayo en miniatura)” [escrito en 1917], publicado en Las vísperas de España [1937], Obras completas II, FCE, México.
____________, 1989, Burlas literarias: 1919-1922, Obras Completas XXIII, FCE, México.
____________, 1986, Simpatías y diferencias. Segunda serie [1921], Obras completas IV, FCE, México.
____________, 1990, Oración del 9 de febrero [póstumo, 1963], Obras completas XXIV, FCE, México.
____________, 1996, El suicida. Libro de ensayos [1917], Obras completas III, FCE, México.
____________, 1996, El cazador. Ensayos y divagaciones [1921], Obras completas III, FCE, México.
García, Carlos (ed.), 2005, Alfonso Reyes / Vicente Huidobro, Correspondencia, El Colegio Nacional, México.
__________________(ed.), 2010, Discreta efusión. Jorge Luis Borges y Alfonso Reyes. Epistolario (1923-1919) y crónica de una amistad, El Colegio de México-Bonilla Artigas Ediciones, México.
Robb, James Willis, 1975, El estilo de Alfonso Reyes. Imagen y estructura, FCE, México.
Robles, Martha, 1993, Espiral de voces, UNAM, México.
Sarmiento García, José Antonio, 2013, Las veladas ultraístas, Editorial de la Universidad de Castilla la Mancha, Cuenca.
Schneider, Luis Mario, 1999, El estridentismo 1922-1927. México. UNAM. 1985.
Schwartz, Jorge, 2006, Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos, FCE, México.
Stanton, Anthony, “Identidad nacional y construcción textual en Visión de Anáhuac (1519)”, en El ensayo en diálogo II, Liliana Weinberg (ed.), UNAM, México, pp. 319-348.
Tristan Tzara, 1988, “Manifiesto Dadá (1918)”, Luis Rodríguez-Embil (trad.), en Manifiestos, proclamas y polémicas de la vanguardia literaria hispanoamericana, Nelson Osorio (ed.), Biblioteca Ayacucho, Caracas.
Urrutia, Jorge, 2000, “Cine y poesía”, en Príncipe de Viana. Anejo, núm. 18, pp. 405-432.
Videla de Rivero, 2011, Direcciones del vanguardismo hispanoamericano. Estudios sobre poesía de vanguardia: 1920-1930. Documentos, Editorial de la Universidad del Cuyo-EDIUNC, Mendoza.
ILUSTRACIONES Y NOTAS DE PRENSA ANÓNIMAS
Sobre Huelga General Obrera de 1917, Mundo Gráfico, 22 de agosto de 1917, p. 6 Disponible en Hemeroteca de la Biblioteca Nacional de España: http://hemerotecadigital.bne.es/ [consultado el 4 de marzo de 2015].
¬___________, “Detención del comité revolucionario”, en ABC, 16 de agosto de 1917, p. 8. Disponible en Hemeroteca ABC: http://abc.es [consultado el 21 de enero de 2015].
Mundo Gráfico, 15 de agosto de 1917, p. 13. Disponible en Hemeroteca de la Biblioteca Nacional de España:
http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0002132122&page=13&search=Huelga&lang=es [consultado el 4 de marzo de 2015].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who publish in this journal do accept the next conditions:
According to copyright regulations, Valenciana does recognize and respect the authors’ moral right, as well as the right of property, which will be assigned to the journal for its diffusion in open access.
Valenciana does not charge authors for the submission, editorial process or publication in the journal.
All texts published and distributed by Valenciana (without exception) are supported by the license Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), which allows third parties to use the publication as long as they mention the author and the first publication.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive use of his article published in Valenciana (e.g. including it in an institutional repository or in printed/electronic media), as long as it is explicitly clarified that the article was published for the first time in this journal.
For these purposes, authors must sign and send the letter of submission and copyright transfer form in a PDF file to this email address: revistavalenciana@gmail.com
This journal is under a license by Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)).