Aesthetic ontology, ontological aesthetic: a rethinking of art and beauty from speculative realism

Authors

  • Mario Teodoro Ramírez Cobián Instituto de Investigaciones Filosóficas "Luis Villoro" de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v0i24.418

Abstract

In this article, it is questioned whether art, and the aesthetic object in general (the beautiful), can be thought from the perspective of the new philosophical current of speculative realism. The subject is approached from a double perspective: what would be an ontological conception of aesthetics and what would be an aesthetic conception of ontology. Only under this double approach is it possible to respond to the challenge that the aesthetic poses to ontological thinking in general.

Author Biography

Mario Teodoro Ramírez Cobián, Instituto de Investigaciones Filosóficas "Luis Villoro" de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Director del Instituto de Investigaciones Filosóficas de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Profesor-investigador titular C

Miembro del S.N.I., nivel III

Presidente de la Asociación Filosófica de México, A.C. (2012-2104).

References

Arendt, Hannah, 1993, La condición humana, Barcelona, Paidós.

Bergson, Henri, 1999, Ensayos sobre los datos inmediatos de la conciencia, Salamanca, Sígueme.

Bergson, Henri, 1972, El pensamiento y lo moviente, Buenos Aires, La Pléyade.

Bryant, Levi R., 2011, The democracy objects, Ann Arbor, University of Michigan Library.

Cassirer, Ernst, 1972, Filosofía de la ilustración, México, FCE.

DeLanda, Manuel, 2016, Assamblage Theory, Edinburgh, Edinburgh University Press.

Duchamp, 1978, Duchamp du signe, Gustavo Gili, Barcelona.

Gadamer, Hans-Georg, 1977, Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica, Salamanca, Sígueme.

Harman, Graham, 2017, “La tercera mesa”, Devenires, xviii, 36: 225-233.

Harman, Graham, 2016, “El camino a los objetos”, en Ramírez, 2016: 170-192.

Harman, Graham, 2016b, El objeto cuádruple. Una metafísica de las cosas después de Heidegger, Barcelona: Anthropos.

Harman, Graham, 2015, Hacia el realismo especulativo. Ensayos y conferencias, Buenos Aires, Caja Negra.

Harman, Graham, 2007, “Aesthetics as First Philosophy: Levinas and the Non- Human,” Naked Punch, 9, www.nakedpunch.com/articles/147 (accedido, Octubre 27, 2017).

Heidegger, Martin, 1956, Arte y poesía, México, FCE.

Kant, 2007, Crítica del juicio, Madrid: Tecnos.

Kant, 1946, Fundamentación metafísica de las costumbres, Madrid: Espasa-Calpe.

Longo, Anna, 2017, “Une esthétique spéculative est elle posible?”, Cahiers Critiques de Philosophie, n°19.

Meillassoux, Quentin, 2015, Después de la finitud. Ensayo sobre la necesidad de la contingencia, Buenos Aires, Caja Negra.

Merleau-Ponty, Maurice, 1973, “La duda de Cézanne”, en: Sentido y sinsentido, Barcelona, Península.

Murdoch, Iris, 2001, La soberanía del bien, Madrid, Caparrós.

Ortega y Gasset, José, 1985, La deshumanización del arte, Barcelona, Planeta – De Agostini.

Ramírez, Mario Teodoro (Coord.), 2016, El nuevo realismo. La filosofía del siglo XXI, México, Siglo XXI.

Shaviro, Steven, 2009, Without criteria. Kant, Whitehead, Deleuze and Aesthetics, Massachusetts, The MIT Press.

Trías, Eugenio, 1982, Lo bello y lo siniestro, Barcelona, Seix-Barral.

Vasconcelos, 2009, Filosofía Estética, México, Trillas, 2009.

Published

2019-07-27

How to Cite

Ramírez Cobián, M. T. (2019). Aesthetic ontology, ontological aesthetic: a rethinking of art and beauty from speculative realism. Valenciana, (24), 183–207. https://doi.org/10.15174/rv.v0i24.418

Most read articles by the same author(s)