The “Well-Tempered Clavier” of Felisberto Hernández

Authors

  • Elvira Aballí Morell Vanderbilt University

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v0i24.389

Abstract

Critical interest in the work of Felisberto Hernández has increased since Julio Cortázar and Italo Calvino brought recognition to his writing and incorporated him into the cultural field. However, the intersection between literature and music in Hernández’s stories has not been sufficiently addressed, despite the evident amalgam between both fields. This article attempts to fill this critical lacuna through an interdisciplinary analysis that decodes the presence of music in the work of Hernández and examines its contribution to the narrative of this author. Hernández’s musical knowledge and experience as an interpreter are translated into his work through the use of both a musical imaginary and the character of the pianist. The presence of musical discourse can be detected in his work, specifically through macroforms and microforms, dynamics, and agogic.

Author Biography

Elvira Aballí Morell, Vanderbilt University

Elvira Aballí Morell es graduada de Filología Hispánica de la Universidad de la Habana, Cuba. Actualmente aspira a su doctorado en el Departamento de Español y Portugués, en la Universidad de Vanderbilt. Su principal campo de estudio es la literatura afro-hispánica. Ella es una de los editores de la Revista Cultural Furman217 y la editora asistente de la Afro-Hispanic Review. Ella ha organizado y participado en diferentes paneles en el área de los Estudios Culturales. La tesis de Elvira Aballí Morell se enfocará en literatura afro-cubana contemporánea. Sus intereses investigativos están orientados a la intersección entre música, literatura y cine en los escritores de Latinoamérica y de la diáspora en los Estados Unidos. 

References

Antúnez, Rocío. Felisberto Hernández: el discurso inundado. Katún, 1985.

Bosh, Carlos. Las cataratas de lo barroco. Espasa-Calpe, 1932.

Cáceres, Esther de. “Testimonio sobre Felisberto Hernández”, Felisberto Hernández. Notas críticas. Fundación de Cultura Universitaria, 1970.

Calvino, Italo. “Las zarabandas mentales de Felisberto Hernández”. Felisberto Hernández. Novelas y cuentos. Edited by José Pedro Díaz. Ayacucho, 1985.

Díaz, José Pedro. Felisberto Hernández: su vida y obra. Editorial Planeta, 2000.

—. Felisberto Hernández. Su vida y su obra. Editorial Planeta, 2000.

Gamerro, Carlos. Ficciones barrocas: una lectura de Borges, Bioy Casares, Silvina Ocampo, Cortázar, Onetti y Felisberto Hernández. Eterna Cadencia Editora, 2010.

Hernández, Felisberto. Novelas y cuentos. Ayacucho, 1985.

Lespada, Gustavo. Carencia y literatura. El procedimiento narrativo de Felisberto Hernández. Corregidor, 2014.

Lockhart, Washington. Felisberto Hernández: una biografía literaria. Arca, 1991.

López-Terra, Federico. “El vacío fundante en la estética de Felisberto Hernández.” Bulletin of Hispanic Studies, vol. 90, no. 1, 2013, pp. 65–77.

Morillas Ventura, Enriqueta. La narrativa de Felisberto Hernández. ProQuest Dissertations Publishing, 1983.

Robbins, Jeremy. The Challenges of Uncertainty: An Introduction to Seventeenth-Century Spanish Literature. Duckworth, 1998.

Rosario-Andújar, Julio A. Felisberto Hernández y el pensamiento filosófico. Peter Lang, 1999.

Rosario, Julio. La obra cuentística de Felisberto Hernández: “Escribir sobre lo que no se sabe.” ProQuest Dissertations Publishing, 1982.

Saad, Gabriel. “Homenaje a Felisberto Hernández con motivo del cincuenta aniversario de su muerte organizado por Casa América”. https://www.youtube.com/watch?v=Xs6lZO42Y8Y. Accessed Nov. 2017.

Walter, Rela, editor. Felisberto Hernández, valoración crítica. Editorial Ciencias, 1982.

Published

2019-07-27

How to Cite

Aballí Morell, E. (2019). The “Well-Tempered Clavier” of Felisberto Hernández. Valenciana, (24), 7–32. https://doi.org/10.15174/rv.v0i24.389