1922: acercamiento a los contextos y alrededores de Trilce
DOI:
https://doi.org/10.15174/rv.v0i10.38Keywords:
Trilce, La tierra baldía, deconstrucciónAbstract
El presente análisis tiene como finalidad realizar un acercamiento al poemario Trilce, de César Vallejo, a partir de su relación con el contexto y las lecturas próximas a 1922, año de su publicación. En los albores del siglo XX, el hombre moderno cuestiona los discursos impuestos por la lógica y la razón, bajo una tradición que hizo de la metafísica el único camino de conocimiento del ser. Los alrededores a los que se acude son el poema La tierra baldía y enfoques que abordan la crisis del sujeto y la posición radical del lenguaje, con el propósito de ofrecer posibles rutas de lectura acerca del poemario.
References
Anaya, José Vicente, 1988, “César Vallejo, corazón tiesto regado de amargura. La poesía del sufrimiento humano”, en Evodio Escalante (sel. y notas), César Vallejo. La perspectiva ausente, México, UAM, pp. 62-70.
Derrida, Jacques, 1986, De la gramatología, 4ª ed., Óscar del Barco y Conrado Ceretti (trads.), México, Siglo XXI.
Eliot, T. S., 2009, La tierra estéril, Jaime Tello (trad.), Madrid, Visor.
Ferrari, Américo, 1996, “Nota filológica preliminar” y “Trilce”, en César Vallejo, Obra poética, 2a ed., Américo Ferrari (coord.), México, ALLCA XX / FCE, Col. Archivos, pp. XXXIII-XLI y 161-169.
Franco, Jean, 1996, “La temática de Los heraldos negros a Poemas póstumos”, en César Vallejo, Obra poética, 2a ed., Américo Ferrari (coord.), México, ALLCA XX / FCE, Col. Archivos, pp. 575-605.
Heidegger, Martin, 2006, Arte y poesía, 2ª ed., Samuel Ramos (prol. y trad.), México, FCE.
_______, 2008, El ser y el tiempo, México, FCE.
Jakobson, Roman, 2007, “Hacia una ciencia del arte poético”, en Tzvetan Todorov (comp.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos, 11ª ed., Siglo XXI, México, pp. 71-80.
Oviedo, José Miguel, 1996, “Los heraldos negros”, en César Vallejo, Obra poética, 2a ed., Américo Ferrari (coord.), México, ALLCA XX / FCE, Col. Archivos, pp. 1-17.
Paz, Octavio, 1974, Los hijos del limo, Barcelona, Seix Barral.
_______, 2003, El arco y la lira, México, FCE.
Todorov, Tzvetan, 2007, Teoría de la literatura de los formalistas rusos, 11ª ed., México, Siglo XXI.
Vallejo, César, 1996, Obra poética, 2a ed., Américo Ferrari (coord.), México, ALLCA XX / FCE, Col. Archivos.
_______, 2003, Trilce, 5ª ed., Julio Ortega (pres.), Madrid, Cátedra.
Valente, José Ángel, 1996, “Liminar: César Vallejo o la proximidad”, en César Vallejo, Obra poética, edición crítica, Américo Ferrari (coord.), México, ALLCA XX / FCE, Col. Archivos, pp. XXIII-XXVI.
Zambrano, María, 2007, El hombre y lo divino, Madrid, FCE, Col. Heteroclásica, pp. 370.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who publish in this journal do accept the next conditions:
According to copyright regulations, Valenciana does recognize and respect the authors’ moral right, as well as the right of property, which will be assigned to the journal for its diffusion in open access.
Valenciana does not charge authors for the submission, editorial process or publication in the journal.
All texts published and distributed by Valenciana (without exception) are supported by the license Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), which allows third parties to use the publication as long as they mention the author and the first publication.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive use of his article published in Valenciana (e.g. including it in an institutional repository or in printed/electronic media), as long as it is explicitly clarified that the article was published for the first time in this journal.
For these purposes, authors must sign and send the letter of submission and copyright transfer form in a PDF file to this email address: revistavalenciana@gmail.com
This journal is under a license by Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)).