Cuerpo, trópico y tiempo: elementos de creación identitaria en la poesía de Nicolás Guillén
DOI:
https://doi.org/10.15174/rv.v0i10.36Keywords:
Nicolás Guillén, poesía cubana, identidad, cuerpo, ontología telúricaAbstract
El siguiente artículo aborda la obra del poeta cubano Nicolás Guillén, tomando como base el poemario West Indies Ltd., publicado por primera vez en 1934, además de tomar en cuenta otros poemas de su producción anterior y posterior, con la finalidad de analizar su propuesta de creación de una nueva identidad, una ontología telúrica, fundamentada en lo material, por sobre lo metafísico, como respuesta a una serie de cuestionamientos existenciales que parten desde el interior del yo lírico, el cual usa el cuerpo y su relación con el trópico, y el tiempo como base fundamental de su creación poética.
References
Bachelard, Gaston, 2006, La tierra y las ensoñaciones del reposo. Ensayo sobre las imágenes de la intimidad, Rafael Segovia (trad.), México, FCE.
Beristáin, Helena, 2006, “La paloma retórica en el vuelo estilístico de la poesía de Nicolás Guillén”, en Homenaje a Nicolás Guillén, José Luis Martínez Morales (coord.), Xalapa, Universidad Veracruzana, pp. 13-33.
Butler, Judith, 2010, Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”, 2ª ed., Aixira Bixio (trad.), Buenos Aires, Paidós.
Eliade, Mircea, 2008, El mito del eterno retorno. Arquetipos y repetición, Ricardo Anaya (trad.), Madrid, Alianza Editorial / Emecé.
Foucault, Michel, 2010, Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión, 2ª ed., México, Siglo XXI.
Guillén, Nicolás, 2002, Donde nacen las aguas. Antología, Nicolás Hernández Guillén y Norberto Codina (comps.), Roberto Fernández Retamar (intro.), Jorge Luis Arcos (pról.), México, FCE.
Mier, Raymundo, 2006, “La huella del vuelo o dibujo de una ausencia”, Homenaje a Nicolás Guillén, José Luis Martínez Morales (coord.), Xalapa, Universidad Veracruzana, pp. 65-84.
Paz, Octavio, 2010, El arco y la lira, 3ª ed., México, FCE.
Sánchez Martínez, José Alberto, 2006, “La identidad: el dibujo de una transición”, en José Luis Martínez Morales (coord.), Homenaje a Nicolás Guillén, Xalapa, Universidad Veracruzana, pp. 175-184.
Sucre, Guillermo, 2001, La máscara, la transparencia. Ensayos sobre poesía hispanoamericana, 2ª ed., México, FCE.
Sustaita, Antonio, 2006, “La huella del vuelo o dibujo de una ausencia”, en José Luis Martínez Morales (coord.), Homenaje a Nicolás Guillén, Xalapa, Universidad Veracruzana, pp. 55-63.
Zambrano, María, 2010, Filosofía y poesía, 4ª ed., México, FCE.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who publish in this journal do accept the next conditions:
According to copyright regulations, Valenciana does recognize and respect the authors’ moral right, as well as the right of property, which will be assigned to the journal for its diffusion in open access.
Valenciana does not charge authors for the submission, editorial process or publication in the journal.
All texts published and distributed by Valenciana (without exception) are supported by the license Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), which allows third parties to use the publication as long as they mention the author and the first publication.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive use of his article published in Valenciana (e.g. including it in an institutional repository or in printed/electronic media), as long as it is explicitly clarified that the article was published for the first time in this journal.
For these purposes, authors must sign and send the letter of submission and copyright transfer form in a PDF file to this email address: revistavalenciana@gmail.com
This journal is under a license by Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)).