The Filmic Narrative of José Emilio Pacheco: the Screenplay El castillo de la pureza
DOI:
https://doi.org/10.15174/rv.v0i18.185Abstract
This article proposes a critical analisis of the screenplay El castillo de la pureza, by José Emilio Pacheco, in order to bring new light on the relationship between this text and the author’s literary works. It will focus on the analogies between the screenplay and the description of the psichopatology of the nazi in the novel Morirás lejos, and the theme of erotic awake in the young characters of El principio del placer and Las batallas en el desierto.
References
“Denosta Arturo Ripstein cinta Mariana, Mariana”, Excelsior, 29/01/2014, http://www.excelsior.com.mx/expresiones/2014/01/29/940880 (consulta 16/02/2016).
Benmiloud, Karim, 2006, “El personaje de Mariana en Las batallas en el desierto: un retrato Pop Art”, en José Emilio Pacheco: perspectivas críticas, Popovic Karic, Pol; Chávez Pérez, Fidel (editors), Siglo XXI, México, pp. 302-328.
Castro Rocha, Rogelio, 2014, Pasaje al desencanto, acercamiento crítico a dos relatos de José Emilio Pacheco, Universidad de Guanajuato, Guanajuato, 2014.
Cluff Russell, Martin, 1979, “Morirás lejos: mosaico intemporal de la crueldad humana”, Chasqui, Vol. 8, No. 2, Febrero de 1979, pp. 19-36.
Debicki, Andrew P., 1994, “Perspectiva, distanciamiento y el tema del tiempo: la obra lírica de José Emilio Pacheco”, en La Hoguera y el viento, José Emilio Pacheco ante la crítica, Verani, Hugo J. (editor), Era, México, pp. 62-80.
Dorra, Raúl, 1986, La literatura puesta en juego, Universidad Nacional Autónoma de México, México.
Galeota, Vito, 1993, “El gallo de Oro di Juan Rulfo e il genere letterario” en El Girador, De Cesare, Giovanni Battista; Serafin, Silvana (editores), Bulzoni, Roma, pp. 436-448.
García Riera, Emilio, 1988, Arturo Ripstein habla de su cine con Emilio García Riera, Universidad de Guadalajara, Guadalajara.
Hind, Emily, 2004, “Three Short Stories, Two Films, and One Crazy Commitment: José Emilio Pacheco”, La Torre, 9, 33, pp. 381-389.
Jiménez de Báez, Yvette; Morán Garay, Diana; Negrín, Edith, 1979, Ficción e historia: la narrativa de José Emilio Pacheco, Colegio de México, México.
Morales, Fernando; Badillo, Óscar; Arreguín, Karla, 2012, “Crimen y ficción: El caso de Macetones, La carcajada del gato de Luis Spota y El castillo de la pureza de Arturo Ripstein”, Cuadernos de Fronteras de Tinta, Año 1, N. 2, diciembre 2012-marzo 2013, http://fronterasdetinta.acatlan.unam.mx/wp-content/uploads/2013/05/Crimen_y_ficcion.pdf (consulta 16/02/2016).
Negrín, Edith, 2013, “Señales cinematográficas en Morirás lejos: Fritz Lang en cuestión”, en Pasión por la palabra: homenaje a José Emilio Pacheco, Negrín, Edith; Ruiz Abreu, Álvaro (editores), UNAM-UAM, México, pp. 423-438.
Olea Franco, Rafael, 2010, “La narrativa de Pacheco: una secreta y modesta complejidad”, en Doscientos años de narrativa Mexicana, Olea Franco, Rafael (editor), Colegio de México, México, pp. 469-504.
Pacheco, José Emilio, 1967, Morirás lejos, Joaquín Mortiz, México.
- 1973, El castillo de la pureza, Novaro, México.
- 1980, El santo oficio, Universidad Autónoma de Sinaloa, Culiacán.
- 2010, El principio del placer y otros cuentos, Tusquets, Barcelona.
Rangel, Asunción, 2013, “Escritura y sentencia de muerte: Morirás lejos de José Emilio Pacheco”, en Pasión por la palabra: homenaje a José Emilio Pacheco, Negrín, Edith; Ruiz Abreu, Álvaro (editores), UNAM-UAM, México, pp. 439-472.
Trejo Fuentes, Ignacio, 1994, “La narrativa de José Emilio Pacheco: nostalgia por la infancia y ciudad gozable”, en La Hoguera y el viento, José Emilio Pacheco ante la crítica, Verani, Hugo J. (editor), Era, México, pp. 214-220.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who publish in this journal do accept the next conditions:
According to copyright regulations, Valenciana does recognize and respect the authors’ moral right, as well as the right of property, which will be assigned to the journal for its diffusion in open access.
Valenciana does not charge authors for the submission, editorial process or publication in the journal.
All texts published and distributed by Valenciana (without exception) are supported by the license Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), which allows third parties to use the publication as long as they mention the author and the first publication.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive use of his article published in Valenciana (e.g. including it in an institutional repository or in printed/electronic media), as long as it is explicitly clarified that the article was published for the first time in this journal.
For these purposes, authors must sign and send the letter of submission and copyright transfer form in a PDF file to this email address: revistavalenciana@gmail.com
This journal is under a license by Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)).