Self-sacrificing for the sake of others, saving oneself throught art. Salarrúe’s “El Cristo negro”

Authors

  • Martha Elena Munguía Zaratain Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v0i18.158

Abstract

Literature has never been unawareof ethics. The first one is rooted in the second, and it takes from it the oxygen needed to build fictional worlds full of sense. However, some works are orchestrated around the problem of a complex relationship with ethics, like the case of this legend, oral in its origins and brought to highbrow literature by Salvador Arrué, Salarrué, the Salvadoran writer that puts the whole conflict nested in the idea of sacrificing one’s life to save the lives of others at stake. ¿Is it possible to have a new Christ on Earth without him turning out to be a demon? This seems to be the question behind the story told by him. Evil and Good merge together, and they become impossible to distinguish from one another. The writer finds the last redemption, the true chance for salvation, in the loving gaze of art, the only one he ́s able to understand.

Author Biography

Martha Elena Munguía Zaratain, Universidad Veracruzana

Doctora en Literatura hispánica por El Colegio de México. Trabaja como investigadora de tiempo completo en el Instituto de InvestigacionesLingüístico-Literarias de la Universidad Veracruzana. Coordina el proyecto colectivo Manifestaciones de la risa en la literatura hispanoamericana (Ciencia Básica del Conacyt 220569). Ha publicado La risa en la literatura hispanoamericana (apuntes de poética) en Iberoamericana-Bonilla Artigas, 2012, La risa y el cuerpo: ¿un estallido de flores? En Ediciones Sin Nombre-Unison, 2012, coordinó con Claudia Gidi el libro colectivo La risa: luces y sombras. Estudios disciplinarios, UV-Bonilla Artigas, 2012. Ha escrito varios capítulos de libros y artículos de la especialidad.

Línea de investigación: estudios de poética histórica, la risa como manifestación estética.

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Published

2016-07-19

How to Cite

Munguía Zaratain, M. E. (2016). Self-sacrificing for the sake of others, saving oneself throught art. Salarrúe’s “El Cristo negro”. Valenciana, (18), pp. 271–292. https://doi.org/10.15174/rv.v0i18.158