Hippocratic medical ethics in the Castilian medieval Flos sanctorum

Authors

  • Marcos Cortés Guadarrama Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.15174/rv.v0i18.157

Abstract

In the Castilian medieval Flos sanctorum, there is a certain influence of the Hippocratic medical ethics, whose hypothesis are disguised in this magnificent work of the hagiographic literature with a Christian morality. This is mainly reflected in some of the doctrinal readings and in certain miracles. In the first case, starting with a symbolic humoral theory, there is an attempt to govern the senses and control the instincts of the human body in different seasons of the year. In the second case, it is shown that the human body is a battlefield of exemplary different opposing forces, which, metaphorically speaking, offer solutions for diseases not only of the body and of the soul, but also of the feudal society.

References

Baños Vallejo, Fernando, 2003, Las vidas de santos en la literatura medieval española, 1ª edición, Ediciones del Laberinto, Madrid, 283.

Cortés Guadarrama, Marcos, 2015, “Una perspectiva literaria de la medicina novohispana del siglo XVI: el Tratado breve de medicina de fray Agustín Farfán”, en Revista Estudios, (31), II, 1-24.

Eliade, Mircea, 2001, Herreros y alquimistas, 1ª edición (trad., de E. T.), Alianza, Madrid, 207.

Flos sanctorum con sus ethimologías, 2011, 1ª edición en CD (edición, estudio y notas de Marcos Cortés Guadarrama), Oviedo, Universidad de Oviedo, 789.

Gadamer, Hans-George, 1996, El estado oculto de la salud, 1ª edición (trad., de Nélida Machain), Gedisa, Barcelona, 190.

González Crussí, Francisco, Remedios de antaño, 1ª edición, Fondo de Cultyra Económica, México, 246.

Hipócrates, 2000, Tratados hipocráticos, 1ª edición (introducción general de Carlos García Gual, traducción y notas de Lara Nava, García Gual, López Férez y Cabellos Álvarez), Gredos, Biblioteca básica, Madrid, 278.

Le Goff, Jacques, 2008, Lo maravilloso y lo cotidiano en el Occidente medieval, 3ª edición (trad., de Alberto L. Bixio), Gedisa, Barcelona, 250.

Montero Cartelle, Enrique, 2000, “De la Antigüedad a la Edad Media: medicina, magia y astrología latinas”, en Cuadernos de CEMYR, 8, 53-71.

Ortega y Gasset, 1956, Estética de la razón vital, 1ª edición (prol., de José Edmundo Clemente), Ediciones la Reja, Buenos Aires, 156.

Platón, 1997, “Fedro”, en Diálogos III. Fedón, Banquete, Fedro, 1ª edición (traducción y notas de García Gual, Martínez Hernández y Lledó Íñigo), Gredos, Biblioteca clásica, 288-413.

Sánchez Vázquez, Adolfo, 1984, Ética, 37ª edición, Grijalbo, México, 245.

Todorov, Tzvetan, 2006, Introducción a la literatura fantástica, 1ª edición (traducción y prólogo de Elvio Gandolfo), Paidós, Buenos Aires, 208.

Yates, Frances A., 2001, “La filosofía oculta y la melancolía: Durero y Agripa”, en La filosofía oculta en la época isabelina, 1ª edición (trad., de Roberto Gómez Ciriza), FCE, México, 90-108.

Voragine, Jacques de, 2011, La légende dorée, 1ª edición en francés, (trad., de J. B. M. Roze; cronología e introducción de Hervé Savon), GF-Flammarion, París, tomo I, 507, tomo dos, 508.

Werner, Jaeger, 2012, “La medicina griega, considerada como Paideia”, en Paideia: los ideales de la cultura griega, 2ª edición, (trad., de Joaquín Xirau, libros I y II; Wenceslao Roces, libros III y IV), FCE, México, 783-829.

Published

2016-07-19

How to Cite

Cortés Guadarrama, M. (2016). Hippocratic medical ethics in the Castilian medieval Flos sanctorum. Valenciana, (18), pp. 215–240. https://doi.org/10.15174/rv.v0i18.157